iTunes või Spotify, kus muusikat müüa?

‹ Detsember 2014

spotifywp0b7a39b7_06htuvalt autoritasude laekumisest torkab trendina silma, et üha rohkem kuulatakse Eestis muusikat voogedastust pakkuva Spotify kaudu, ütles EAÜ NCB osakonna juhataja Mario Kivistik. Tema sõnul pole EAÜl kasutada nende kanalite lõplikke müüginumbreid, kuid kui autoritasude laekumise osas oli iTunes 2013. aasta lõpu seisuga 20% suurem kui Spotify, siis juba 2014. aasta suvel laekus nende kahe võrdluses 60% Eesti autorituludest juba Spotifyst.

Kas võib sellest järeldada, et muusikutel, kel plaanis uute fonogrammide tootmine, tuleks tulevikus plaatide salvestamine iTunesi üles riputamine unustada ja keskenduda vaid voogedastust võimaldavatele uudsematele kanalitele? Mario Kivistik usub, et seda trend ilmselt näitab.

Nii Spotify’sse kui iTunesi muusikat vahendava distrus.com eestvedaja Fred Krieger nõustub, et tulevik on pigem voogedastuse päralt. Seda mitmel põhjusel. Esiteks on plaatide valmistamine muusikute seas vähenenud ja kallimaks muutunud. Eriti Eestis on see tegevus kasumlik vähemale kui kümnele ansamblile, pakub ta. Ülejäänud muusikud tahavad, et neid kuuldaks võimalikult kaugele võimalikult paljude poolt ja selleks sobib Spotify paremini. Teisalt on voogedastus mugavam ka kuulajatele, kes saavad korraga vähem makstes kuulata omale huvipakkuvat lugu ilma, et peaks ostma kogu plaadi või singli korraga välja.

Kriegeri sõnul toimivad täna eri kuulajate jaoks siiski nii iTunes kui Spotify, mistõttu võimalusel tasuks valmistoodetud muusika panna üles mõlemasse kanalisse. „Kui oled tootnud plaadi ja soovid selle raha kiiresti tagasi teenida, siis võib iTunes olla lühiajaliselt parem, kuid kui tahad jõuda laiema publikuni ning teenida raha pikaajaliselt, siis on Spotify ja teised voogedastuse kanalid parem valik.”

Fred Kriegeri sõnul on täna Spotifys Eesti artistidest enim edastatud Ewert & The Two Dragonsit ja Iirist, kelle taga on suurema reklaamimahuga rahvusvahelised plaadifirmad. Puhtalt kodumaistest tegijatest teeb Fredile teadaolevatel andmetel parimat tulemust Elina Born oma looga Miss Calculation. Kui Ewertil on Spotifys suurjärgus 400 000 edastust, osad neist suure tõenäosusega tasuta, siis hindab Krieger, et sellise edastuste mahu pealt võib artist teenida mõnisada eurot (rahvusvaheliste plaadifirmade puhul kehtivad erikokkulepped).

Voogedastusest saadav tulu sõltub pikemas perspektiivis nende teenuste kasutajate arvust. „Tulevik saab olema pigem nn. 360-kraadiste artistilepingute päralt, mille puhul plaadifirma/agentuur annab välja albumi, vahendab ise esinemisi, esindab artisti reklaamidiilides jne, sest nii on risk väiksem ja kogutulud oluliselt suuremad. Ainult traditsionaalse plaadimüügiga raha teenimise võimalused on paljude jaoks tänaseks kokku kuivanud. Küll aga on nii looming kui fonogramm endiselt väärtuslik vara.“