Helen Sildna: Tallinn Music Week ilma toetajateta hakkama ei saaks

‹ Juuni 2013

Intervjuu Tallinn Music Weeki peakorraldaja Helen Sildnaga

Millal ja millest algas Tallinn Music Weeki (TMW) koostöö EAÜga?

Koostööd oleme EAÜga teinud alates esimesest TMW toimumisest aastal 2009. EAÜ juht Kalev Rattus on osalenud mitmetel aastatel erinevatel arutelupaneelidel TMW konverentsi raames ning aastate lõikes on EAÜ toetanud TMW toimumist läbi Eesti Muusika Ekspordi organisatsiooni poolt välja jagatavate eksporditoetuste ja ka läbi selle, et me ei ole pidanud tasuma 5% autoritasusid piletimüügilt, mis on muidu tavapärane praktika kontserdikorralduses.

Helen Sildna (Foto:Scanpix)

Helen Sildna (Foto:Scanpix)

Millist kasu on tänaseks üheks Eestit tutvustavaks kaubamärgiks kasvanud TMW saanud EAÜ panusest?

TMW festivali tegevuste eelarve on tänaseks ligi 375 000 eurot aastas, mis sisaldab ligi 50% osas omafinantseeringut ja erasektori sponsortulu. Ülejäänu pärineb erinevatest avaliku sektori toetustest (kultuuriministeerium, majandusministeerium, EASi erinevad programmid, Kultuurkapital jne) ning ka rahvusvaheliste fondide, saatkondade ja koostööprojektide rahastustest. Endiselt ei ole me võimelised lubama endale püsivat meeskonda. Suures osas sõltub festivali toimetulek pühendunud meeskonna vabatahtlikust tööst.

On loomulik ja loogiline, et autorite ühing panustab tegevustesse, mis toovad Eesti autoritele pikas perspektiivis kasu. Seda võib vaadelda investeeringuna autorite tulevikku. Sel moel panustavad valdkonna arengusse analoogsed organisatsioonid ka rahvusvaheliselt.

Mida öelda neile autoritele, kes on ehk olnud natuke pahased, et miks EAÜ TMW-ile nii palju vastu tuleb?

TMW on loodud selleks, et sellest saaks kasu kogu muusikavaldkond: autorid, esitajad ja ettevõtted, kes neid ühel või teisel viisil oma ärimudelit pidi teenindavad. Programmis üles astuvad artistid ei saa TMW raames esinemistasusid ning kuna TMW’ile on EAÜ poolt antud vabastus autoritasude maksmisest protsendi näol piletitulust, ei saa autorid tasu ka oma loomingu elavettekande eest, nii nagu see on tavaks tavakontsertide puhul. Seega ei saa tasusid ei autorid ega ka esitajad. Kui arvestada nüüd TMW kontsertide keskmist piletihinda, piletiostjate kogust ning artistide/autorite hulka, kelle vahel see tulu jagamisele läheks (2013. aastal oli programmis 233 esinejat), siis loodan, et need paar eurot autori kohta ei ole ehk piisav summa pahameeleks.

Seevastu saavad üles astuvad esinejad aga võimaluse jõuda uue publikuni nii Eestis kui rahvusvaheliselt. TMW festivali ei oleks võimalik teisiti korraldada ja samamoodi toimivad analoogsed festivalid mujal maailmas. Eurosonicust kuni hiiglasliku USA showcase-festivalini SXSW.

Meenutage palun, milline on parim kompliment või tunnustus, mida olete TMW korraldades saanud?

Parim tunnustus festivalile on see, kui sellest on kasu osalevatele artistidele ja nende esindajatele. Igal aastal on hulk artiste saanud festivalilt võimaluse osaleda rahvusvahelistel festivalidel. Aina rohkem tuuritatakse väljaspool Eesti piire. On toimunud kokkuleppeid välisplaadifirmade ja rahvusvaheliste kirjastusfirmadega. Need ongi põhjused, miks me seda teeme.

Kas nüüd on TMWil jalad all ja toetust enam ei vajata?

Seda, et TMW ei vajaks enam toetust, ei juhtu mitte kunagi. Ei ole mingit võimalust korraldada rahvusvahelist konverentsi ning lennutada igal aastal kohale ligi 150 rahvusvahelist tipp-muusikaproffi, kellele me lennu- ja kohalikud kulud kutsujana kompenseerime. Ilma jätkuva avaliku sektori, valdkondliku ja erasponsorite toeta ei saa teha ei rahvusvahelist turundust ega funktsioneerida professionaalse organisatsioonina.

Küll aga on TMW vajalikkus jätkuvalt kogu muusikavaldkonna otsus. Kui ühel päeval leitakse, et Eesti muusika on rahvusvaheliselt saavutanud kõik, mis vaja ning edasi toimub kõik iseenesest, ei pea TMW’isse enam investeerima ega seda korraldama.

Mulle näib aga, et iseenesest ei juhtu siin ilmas eriti mitte midagi. Kui tööd ei tee ja aega-raha ei investeeri, siis tõenäoliselt ei tule ka tulemust.

Ja viimaseks: Eesti popmuusikat maailmas senini sisuliselt ei tunta ega mängita. TMW on üks promootoreid, kuid mida tuleks veel teha, et meid märgataks ja fännataks?

Heade tulemuste saavutamiseks peab kogu süsteem toimima – EAÜ ja teised muusikaorganisatsioonid ning kogu Eesti riik peaks panustama vajalikesse ja olulistesse algatustesse, artistid looma jätkuvalt head muusikat ning artistidega tegelevad meeskonnad (managerid, agentuurid, kontserdikorraldajad, turundusjuhid jt) olema muusikutele parimal viisil abiks nende loomingu viimisel aina uute kuulajate ning fännideni. Nii nagu muusikud peavad olema proffid, peavad seda olema ka nende managerid ja esindajad. Eesti riik on väike, andekaid muusikuid on siin aga palju. Et kõik head tegijad leiaksid endale piisavalt publikut kontserdipileti- ja muusikaostjate näol, on Eesti piiridest välja jõudmine eluliselt oluline. Eluterveks karjääriks peab ühel muusikakollektiivil olema võimalus end pidevalt arendada ja muusikategemisele pühenduda. Eesti riik jääb selle kõige jaoks lihtsalt liiga väikseks.

Riigi piirest välja jõudmisse tuleb aga paraku investeerida. Ning selle nimel pidevalt tööd teha.